Siwiecja

Wypływanie na fali.

Siwiecja – wypromowanie jakiejś osoby na fali większego wydarzenia (sportowego, kulturalnego, politycznego), nierzadko skrupulatnie zaplanowane. Warunkiem niezbędnym do przeprowadzenia udanej siwiecji jest posiadanie przez osobę siwieczoną wyglądu postrzeganego jako atrakcyjny. W odpowiednim momencie – zazwyczaj gdy znajdzie się w obiektywie kamery lub aparatu fotograficznego podczas wspomnianego już wydarzenia – osoba siwieczona musi wyeksponować swoje wdzięki oraz przyjąć odpowiednią pozę – na kaczkę, na azjatyckiego fotografa, na satanistę, itp. Bez znaczenia pozostaje czy wdzięki osoby siwieczonej są naturalne, czy natchnięte zostały ręką chirurga plastycznego. Moment uchwycenia w obiektyw jest momentem kulminacyjnym całej siwiecji.

Miarą sukcesu siwiecji jest częstotliwość siępojawiactwa siwieczonej osoby w mediach – głównie w Internecie, a mniejszym stopniu i pozostałych – telewizji, radiu, prasie (kolorowej, w szczególności). Im częściej, tym większy sukces.

Proporcjonalnie do sukcesu osoby siweczonej, u widza/czytelnika/słuchacza/internauty rosnąć może zniecierpliwienie i przesyt siępojawiactwem tejże osoby w mediach. Wynika to z faktu, że odbiorca często ogląda osobę siwieczoną mimowolnie. Długotrwałe i częste siępojawiactwo siwieczonej osoby może nawet prowadzić w konsekwencji do efektu lodówki wywołanego u odbiorcy komunikatów – odbiorca taki obawia się, że prezentowana mu siwieczona osoba zacznie „wyskakiwać” z lodówki (jest to oczywista przenośnia, świadcząca jednak o zaawansowanym stadium poirytowania lub, gdy wyraża zjadliwą ironię, o rozbawieniu osobą siwieczoną).

Komunikaty dotyczące osoby siwieczonej przedstawiane są najczęściej w postaci zdjęć i opatrzone krótką, mało znaczącą notką na temat jakiegoś zdarzenia z życia osoby siwieczonej – siwieczona mówi jak się nazywa, siwieczona opowiada dlaczego „nie chciała” tak naprawdę być siwieczona, siwieczona tłumaczy do czego potrzebne są jej operacje plastyczne (jeśli miały miejsce), ile wydaje na ubrania, itp. Notki są krótkie, ponieważ są sprawą drugorzędną – w przekazie najważniejsze jest wywarcie wpływu przez wrażenia wizualne.

Najprawdopodobniej siwiecja zacznie w przyszłości ewoluować np. poprzez angażowanie większej ilości mediów.